Millenniumi Földalatti Vasút, Budapest
Forrás: MT Rt. Budapest és környéke című kiadvány, wikipedia.hu
Amikor 1896-ban átadták a forgalomnak, a kontinens első földalattija volt és a második a londoni után. Alig tíz perc alatt vittel el utasait a Belvárosból a Városligetbe.
1896. május 2-án, szombaton délután elindult Európa - rekordidő alatt épült - első motorkocsis üzemű földalatti vasútja (a londoni eredetileg gőzhajtású volt). Reggel 6 és este 11 között 4 percenként követték egymást a szerelvények. Ferenc József 1896. május 8-án utazott a földalatti vasúton, melynek emlékére az üzemeltető cég felvehette a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút Rt. nevet. A vonalat az akkori közlekedési szabályok szerinti „balra tarts” elrendezéssel építették ki (ezért voltak a lejáratok sokáig „fordítva”). Az eredeti állomások:
* Gizella tér (ma Vörösmarty tér)
* Deák Ferenc tér
* Váczi körút (ma Bajcsy-Zsilinszky út)
* Opera
* Oktogon
* Vörösmarty utca
* Körönd (ma Kodály körönd)
* Bajza utca
* Aréna út (ma Hősök tere)
* Állatkert (felszíni állomás, megszűnt)
* Artézi fürdő (felszíni állomás, ma Széchenyi fürdő)
A földalatti eredeti végállomása a 463,20 méter hosszú felszíni szakasz végén, a Széchenyi fürdőnél volt. A Városligetben ma is látható egy alacsony híd, ami alatt a hajdani Földalatti áthaladt. Ez Magyarország első vasbeton hídja.
1955-ben a Kelet-nyugati metróvonal építése miatt a Deák Ferenc téri állomást átépítették: áthelyezték a szomszédos Engels térre. Az így feleslegessé vált alagútszakaszban létesült 1975-ben a Földalatti Vasút Múzeum, mely a Közlekedési Múzeum kisföldalattival és a metró üzemével foglalkozó állandó kiállítóhelye.
A közel százéves vasút rekonstrukcióját 1995 márciusában kezdték el. Felújították a pályát (a Széchenyi fürdő és a Mexikói út közötti új építésű szakasz kivételével), a zúzottkő ágyazatos, talpfás síneket korszerű hegesztett, hézagnélküli betonágyazatos sínekkel váltották fel. A nagykörúti főgyűjtő vezetékből is hasítottak egy darabot, így az alagút magassága 13 centiméterrel, 2,78 méterre nőtt. Ekkor egy kitérőt is elhelyeztek az Oktogon megállónál (ezt megelőzően üzemzavar esetén a teljes vonalon leállt a forgalom. Így viszont az érintetlen szakaszfélen továbbra is járhat a Kisföldalatti). A födémszigetelés is folytatódott a Kodály körönd – Bajcsy-Zsilinszky út között, mellyel párhuzamosan az Andrássy út is megújúlt. Az állomásokat és a járműveket is felújították, így 1995 novemberére gyakorlatilag egy új Millenniumi Földalatti Vasút indulhatott útjára.
A járműpark a vonal elindításakor 10 faburkolatú, barna, és 10 sárgára festett acélburkolatú motorkocsiból állt, melyeket a Schlick gyár készített, és alig hasonlítottak az eredeti terveken szereplő szerelvényekre. Az 1972-73-as felújítás keretében új járműveket szereztek be. A 23 darab három részes csuklós járművet a Ganz–MÁVAG és Ganz Villamossági Művek gyártotta. Alapvetően ezek a járművek láthatóak ma is a Földalatti vonalán.
A hat méter széles alagutat szegecselt vasoszlopok osztják ketté, a korhűen felújított állomások, a fa pénztárfülkék és kerámiatéglával kirakott falak most is a századforduló hangulatát idézik. A több mint nyolcvan évet szolgáló régi kocsik azonban már csak a múzeumban láthatók. Amikor megépült a metró is Budapesten, a földalattit ami alig néhány méterre az utcaszint alatt közlekedik az egész város elkezdte kisföldalattinak becézni.
A millenniumi földalatti az Andrássy úttal együtt 2002-ben a világörökség része lett.
Világörökség
Elérhetőségek
Cím: Budapest,Forrás: MT Rt. Budapest és környéke című kiadvány, wikipedia.hu
Frissítve: 2015-07-09 14:57:30
Látnivalók a környéken
Aquaworld Élményfürdő Budapest
- Budapest
Európa egyik legnagyobb fedett vízi témaparkja egész éven át felejthetetlen szórakozást kínál minden korosztálynak.
Agóra Veszprém Kulturális Központ
- Budapest
Nessaj On Tour
- Budapest
Erkel Színház / Erkel Theatre
- Budapest
LilyMed
- Budapest
Meet&Greet
- Budapest
Parkolójegy
- Budapest
Programok a környéken
Coppélia
- Budapest
- 2024.Oct.20-án Magyar Állami Operaház
Harangozó Gyula / Léo Delibes COPPÉLIA Táncjáték három felvonásban
Otello
- Budapest
- 2024.Oct.24-án Magyar Állami Operaház
Giuseppe Verdi OTELLO Opera két részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
Otello
- Budapest
- 2024.Oct.19-án Magyar Állami Operaház
Giuseppe Verdi OTELLO Opera két részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
Coppélia
- Budapest
- 2024.Oct.18-án Magyar Állami Operaház
Harangozó Gyula / Léo Delibes COPPÉLIA Táncjáték három felvonásban
Szakvezetéses túra a Sas-hegyen
- Budapest
- 2024.May.05-án Duna-Ipoly Nemzeti Park
A Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület Látogatóközpontja minden korosztály számára tartogat izgalmakat.
Manon
- Budapest
- 2025.Mar.29-án Magyar Állami Operaház
Sir Kenneth MacMillan / Jules Massenet / Martin Yates MANON Balett három felvonásban
Carmina Burana
- Budapest
- 2025.Mar.28-án Magyar Állami Operaház
Carl Orff CARMINA BURANA Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar, angol és eredeti felirattal
A hattyúk tava
- Budapest
- 2024.Oct.15-án Magyar Állami Operaház
Rudi van Dantzig – Toer van Schayk / Pjotr Iljics Csajkovszkij A HATTYÚK TAVA Klasszikus balett három felvonásban
Kedvenc akciók
- Kiváló30 Értékelés alapján4.6 / 5
- Átlagos5 Értékelés alapján3.3 / 5
- Jó36 Értékelés alapján4.4 / 5
- Jó9 Értékelés alapján4.4 / 5
Szállások Budapest
- még nincs értékelésÚj!
- még nincs értékelésÚj!
- még nincs értékelésÚj!
- Jó1 Értékelés alapján4 / 5